سالمندان

بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۲

بررسی رفتار مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۲

از آنجایی که جهان دائما در حال تغییر است، به‌روز ماندن در مورد رفتارها، ترجیحات و گرایش‌های مصرف‌کننده كار آسانی نیست. اما، به‌عنوان بازاریاب، شناخت شخصیت خریدار و انگیزه آن‌ها برای خرید کاملا حیاتی‌ست. برای کمک به بازاریابان و متخصصان کسب و کار به طور یکسان، هاب اسپات بیش از 1000 مصرف‌کننده در سراسر ایالات متحده را مورد بررسی قرار داده است، با کارشناسان صنعت صحبت کرده و به بررسی عمیق داده‌های هر نسل پرداخته تا پاسخ سوالات زیر را بیابد:

  • آن‌ها چه ترندهایی را دنبال می‌کنند؟
  • از کدام پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند؟
  • چگونه و از کجا ترجیح می‌دهند خرید کنند؟
  • و …

با نتایج این مطالعه اذهان، علایق و انگیزه‌های خرید مصرف‌کنندگان امروزی، هاب اسپات امیدوار است بتواند در شناخت بهتر و دقیق‌تر مخاطبان هدف کسب و کارها مفید واقع شود.

در ادامه ۱۰ نکته از آنچه باید در ارتباط با رفتار مصرف‌کنندگان بدانید برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  1. نسل Z خود را از تمام گروه‌های سنی دیگر متمایز می‌کند

وقتی نوبت به خرید می‌رسد، نسل‌ها به شدت تحت تأثیر قیمت، کیفیت و بررسی محصول قرار می‌گیرند. نسل  Zبه ویژه برای برندهایی ارزش قائل هستند که جوامع فعالی در اطراف آن‌ها دارند. تیک‌تاک و اینستاگرام پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در میان زنان نسل  Zهستند، در حالی که مردان زمان بسیار بیشتری را در یوتیوب می‌گذرانند. برای نسل  Zهمه چیز حول محور تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتیوب است. نه تنها به عنوان شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی، بلکه برای کشف (و خرید) محصولات.

  1. مردم به توصیه‌های اینفلوئنسرها بیشتر از عزیزانشان اعتماد دارند.

برای دهه‌ها، تبلیغات دهان به دهان منبع محکمی برای معرفی یا توصیه محصول بوده است. اما اکنون، تبلیغات دهان به دهان دوستان یا خانواده شاهد رقابت از سوی یک منبع شگفت‌انگیز است: اینفلوئنسرهای آنلاین. و در سال 2022، 30٪ از مصرف‌کنندگان گزارش داده‌اند که توصیه‌های اینفلوئنسرها یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم‌گیری خرید آن‌هاست، در مقایسه با اینفلوئنسرها، میزان این تاثیرگذاری برای توصیه‌های دوستان یا خانواده 27٪ است.

چرا مردم ترجیح می‌دهند به جای دوستان یا خانواده به توصیه افراد غریبه عمل کنند؟ برای آن‌ها یک اینفلوئنسر بزرگ ممکن است احساس یک غریبه کامل را القا نکند. در واقع، یک اینفلوئنسر بزرگ ممکن است در صنعتی که در آن فعال است، مانند یک متخصص سرسخت، اما در عین حال قابل اعتماد به نظر برسد.

به این موضوع این گونه فکر کنید: آیا ترجیح می‌دهید به توصیه دوستی که کمتر در مورد صنعت زیبایی می‌داند گوش کنید یا فردی که با انجام آموزش‌ها و بررسی‌های بی شمار آرایش در تیک‌تاک و اینستاگرام طرفداران خود را به دست آورده است؟

  1. شبکه‌های اجتماعی سرگرم‌کننده و در حال ظهور هستند اما جستجو با ارزش‌ترین ابزار است.

با وجود اینکه هزاره‌ها (millennials) و نسل  Z با سرعتی زیاد وارد کانال‌های جدید و نوظهور، به‌ویژه کانال‌های شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، آن‌ها همچنان به جستجوهای آنلاین، تلویزیون و سایر کانال‌های کاربردی روی می‌آورند تا در مورد همه چیز از ترندها گرفته تا محصولات بیاموزند. هنگامی که از آن‌ها پرسیده شد که کجا و چگونه محصولات جدید را کشف می‌کنند، اکثر مصرف‌کنندگان، صرف نظر از گروه سنی، به جستجو در وب اشاره کردند.

۴. اگر استراتژی سازگار با موبایل ندارید ممکن است از رقبا عقب بمانید.

بر کسی پوشیده نیست که هر نسل جدید بیش از پیش با تلفن همراه و تکنولوژی پیوند می‌خورد و با گذشت سال‌ها، فناوری، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر و بیشتر متناسب با تلفن‌های همراه می‌شوند. اما، امروزه نسل  Z و نسل هزاره‌ها تنها کسانی نیستند که خود را در حال گشت و گذار در وب با تلفن همراه می‌یابند. در حال حاضر، اکثر مصرف‌کنندگان به طور منظم از تلفن همراه برای همه چیز از جمله جستجو، شبکه‌های اجتماعی و حتی خرید آنلاین استفاده می‌کنند. در نتیجه بهینه‌سازی متناسب با موبایل یک استراتژی فوق‌العاده موثر برای بازاریابی و رشد سایت است.

  1. برخی از مصرف‌کنندگان از وب ۳ استفاده می‌کنند اما اکثر آن‌ها حتی نمی‌دانند وب ۳ چیست.

در حالی که برخی از مصرف‌کنندگان، به‌ویژه آن‌هایی که از نسل‌های جوان‌تر مانند نسل  Zو هزاره‌ها هستند، آماده هستند تا تمام کیف پول خود را در متاورس و ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، اکثر آن‌ها هنوز در مراحل آغازین تجربه وب ۳ هستند. در واقع 51 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها می‌گویند که هنوز حتی نمی‌دانند وب ۳ چیست. در حالی که کارشناسان بر این باورند که این فناوری در سال‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد، کسب‌وکارها نیازی ندارند که کل استراتژی خود را برای پیشی گرفتن از آن در این لحظه تغییر دهند. با این حال یادگیری در مورد فرصت‌ها و خطرات بالقوه فضای وب ۳ مفید است.

  1. مصرف‌کنندگان تمایل به محتوای ویدیویی دارند و برندهای تاثیرگذار به این نکته توجه می‌کنند.

می‌دانید که تاکنون ویدیو نقش قدرتمندی در زندگی مصرف‌کنندگان داشته است. نه تنها مصرف‌کنندگان بیشتر از همیشه ویدیو نگاه می‌کنند، بلکه سال به سال، محققان HubSpot دریافتند که اکثر برندها آن را موثرترین نوع محتوای بازاریابی خود می‌دانند. اما، هر ویدیویی منجر به نرخ تبدیل بالا، خرید یا بازدید زیاد نمی‌شود. شما برای جذب مخاطبان خود به بودجه هنگفتی نیاز ندارید اما باید محتوایی تولید کنید که آن‌ها واقعا از آن لذت ببرند، به آن توجه کنند و متقاعد شوند.

  1. فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان آنلاین از بین نمی‌روند، اما تجارت اجتماعی در حال رشد است.

چند ماه پیش، به نظر می‌رسید که امکان تجارت اجتماعی در فیس بوک و اینستاگرام به تازگی راه‌اندازی شده و دیده می‌شود. اگرچه مصرف‌کنندگان همچنان ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌ها و سایت‌های خرده‌فروشی آنلاینی که می‌شناسند و به آن اعتماد دارند خرید کنند، برخی از آن‌ها شروع به خرید از طریق پلتفرم‌های اجتماعی مورد علاقه خود کرده‌اند. هنگامی که از مصرف‌کنندگان خواستیم سه روش اصلی را که ترجیح می‌دهند برای خرید محصولات انتخاب کنند، 73٪ هنوز ترجیح می‌دهند از فروشگاه خرید کنند، در حالی که 53٪ گفتند که دوست دارند از خرده‌فروشان آنلاین خرید کنند.

علیرغم اینکه تجارت اجتماعی پدیده‌ای جدید است، یک دهم مصرف کنندگان (12 درصد) دوست دارند محصولات را مستقیما از شبکه‌های اجتماعی خریداری کنند. و با شروع رشد این روند، ما در حال حاضر شاهد رشد برخی برندها در کانال‌های تجارت اجتماعی هستیم.

  1. بازگشت به دفتر؟ مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند استعفا بدهند.

در دو سال گذشته، مصرف‌کنندگان، در بیشتر موارد، در خانه کار می‌کرده‌اند. و در حالی که بسیاری در ابتدا حس می‌کردند که این یک تغییر جدید سخت است، بسیاری از ما یاد گرفته‌ایم که آن را دوست داشته باشیم. اکنون، در حالی که دفاتر دوباره چراغ‌ها را روشن می‌کنند و مدیران انتظار دارند که هم‌تیمی‌هایشان با شور و اشتیاق راهی دفتر شوند، برخی از کارمندان دورکار یا هیبریدی ترجیح می‌دهند به همان شیوه‌ دو سال گذشته ادامه دهند. در حالی که هنوز تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان وجود دارند که در صورت درخواست به دفتر مراجعه می‌کنند (تقریبا 46٪)، اکثر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (54٪) ترجیح می‌دهند شغل خود را ترک کنند.

حتی در زمان عدم ثبات مالی، به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری به انعطاف‌پذیری شغلی اهمیت می‌دهند. به احتمال زیاد برخی از چیزهای کلیدی که مصرف‌کنندگان و کارمندان در محل کار می‌خواهند، انعطاف‌پذیری و تعادل بین کار و زندگی است. به هر حال، مطالعات بی‌شماری نشان می‌دهد که درست نیست کل زندگی خود را بر محوریت شغل خود قرار دهید. بنابراین، اگر در حال مدیریت یک تیم یا برنامه‌ریزی استراتژی بازگشت دوباره به دفتر هستید، نیازهای کارمندان خود را در نظر داشته باشید.

  1. بسیاری از مصرف‌کنندگان خود را «خالق» می‌دانند.

در بررسی نتایج نظرسنجی برای سوال «آیا خود را خالق می‌دانید؟»، متوجه شدیم که 30 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله و 40 درصد از افراد 25 تا 34 ساله خود را خالق محتوا می‌دانند. چه نکته مثبتی در این موضوع برای برندها وجود دارد؟ مخاطبان شما ممکن است از فرصتی برای ایجاد محتوا برای شما استفاده کنند، که به نوبه خود می‌تواند به آن‌ها در ایجاد نفوذ و تاثیرگذاری آنلاین کمک کند.

  1. مصرف‌کنندگان به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهند؛ برندها نیز.

در طول دو سال گذشته، بازاریابان به دلیل تغییرات حریم خصوصی مانند انتشار تغییرات حریم خصوصی ایمیل در Apple IOS 15 و حذف کوکی‌های شخص ثالث در حال تغییر بوده‌اند. اما، آن‌ها ممکن است نخواهند در مورد در نظر گرفتن حریم خصوصی مصرف‌کننده به همین جا بسنده کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان به احتمال زیاد به برندهایی اعتماد می‌کنند، با آن‌ها تعامل دارند و از آن‌ها خرید می‌کنند که در مورد امنیت اطلاعاتشان به آن‌ها اعتماد دارند. در حالی که بسیاری از داده ها مطمئنا برای برندها هنگام شناخت مخاطبان مفید است، اعتماد مصرف‌کننده بهترین راه برای کسب وفاداری‌ست.

به‌عنوان یک بازاریاب، مهم است که شناسایی کنید به کدام داده‌ها واقعا نیاز دارید و به کدام یک از اطلاعات مشتریان خود نیاز ندارید و به طور شفاف توضیح دهید که چگونه از داده‌هایی مانند کوکی‌ها یا اطلاعات تماس زمانی که از مصرف‌کنندگان خواسته می‌شود آن‌ها را ارائه دهند، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *